PUBLICATIONS (selected list)

(view full publications list -> Google Scholar)

Laaksonen, Salla-Maaria; Laitinen, Kaisa; Koivula, Minna; Sihvonen, Tanja. (2023). Triggered by Socialbots: Communicative Anthropomorphization of Bots in Online Conversations. Human-Machine Communication 6 (1).

Sihvonen, Tanja. (2023). Hei, me vaikutetaan! Somevaikuttajaviestinnän kontekstit ja sääntely. ProComma Academic: Vaikuttava viestintä 10, 61-78.

Sihvonen, Tanja; Hirsto, Heidi; Laitila, Sebastian. (2023). Video viestinnän välineenä. Audiovisuaalinen ilmaisu osana somevaikuttamista ja peliharrastusta. Digitalisoituva viestintä muuttuvassa maailmassa 41, 85-96.

Grönholm, Pertti; Kuljuntausta, Petri; Kärki, Kimi; Männistö-Funk, Tiina; Sihvonen, Tanja. (2022). Tunteita ja teknologiaa: Affektit ja emootiot näkökulmina tekniikan kulttuurihistoriaan. Kulttuurihistorian tutkimus, 253-270.

Sihvonen, Tanja; Mortensen, Torill Elvira. (2022). Troll Logic as Challenge to Future Journalism. Futures of Journalism, 261-277.

Serada, Alesha; Grym, Jori; Sihvonen, Tanja. (2022). The Economy of Attention on Blockchain in the Brave Browser. Futures of Journalism, 49-62. 

Harviainen, J. Tuomas; Serada, Alesha; Sihvonen, Tanja. (2022). Cryptogames as Drivers for Blockchain Application Development. Disruptive Technologies in Media, Arts and Design, 55-61. 

Väliverronen, Esa; Sihvonen, Tanja; Laaksonen, Salla-Maaria; Koskela, Merja. (2022). Branding the “wow-academy” : The risks of promotional culture and quasi-corporate communication in higher education. Studies in Communication Sciences 22(3), 493–513. 

Sihvonen, Tanja; Koskela, Merja; Kääntä, Liisa. (2022). Blockchain May Automate Jobs Done by the Boss and AI Can Predict a Heart Attack: Discourses of (Imaginary) Applications of New Technologies in Journalism. Disruptive Technologies in Media, Arts and Design, 29-42. 

Kärki, Kimi; Sihvonen, Tanja. (2021). Tekoäly työssä? : Kuvitteellinen käyttöjärjestelmä työntekijänä, avustajana ja kumppanina elokuvassa Her. Kulttuurintutkimus 38(2-3), 82-95. 

Khattab, Mona; Sihvonen, Tanja; Harrer, Sabine. (2021). Playing at Knowing Ancient Egypt. The Tourist Gaze in Assassin’s Creed: Origins. A Ludic Society, 61-72. 

Kalmi, Panu; Sihvonen, Tanja. (2021). Education or entertainment? : On the potential of games in financial education. The Routledge Handbook of Financial Literacy, 259-273. 

Sihvonen, Tanja; Koskela, Merja; Laaksonen, Salla-Maaria. (2020). Tunipaloja rajapinnoilla? Tampereen yliopiston legitimiteettikamppailut hybridissä mediatilassa. Media & Viestintä 43(4), 272–302.  

Sihvonen, Tanja. (2020). The Queer Games Avant-Garde: How LGBTQ Game Makers Are Reimagining the Medium of Video Games, by Bonnie Ruberg. Times Higher Education. 

Sihvonen, Tanja. (2020). Teknologinen näkökulma (viestinnän) tutkimukseen. Tieteellinen kirjoittaminen tiedeyhteisössä 11, 175-189. 

Grönholm, Pertti; Kärki, Kimi; Sihvonen, Tanja. (2020). Puhuvien koneiden aikakausi: tieteistarinoita, tekniikkaa, arkea ja audiovisioita. Lähikuva 33(1), 3-8. 

Laaksonen, Salla-Maaria; Laitinen, Kaisa; Koivula, Minna; Sihvonen, Tanja. (2020). Puhekaverina botti: viestivä tekoäly inhimillistettynä vuorovaikutuskumppanina. Lähikuva 33(1), 63-78.  

Sihvonen, Tanja; Karhulahti, Veli-Matti. (2020). Power Play: Regulatory Frameworks of Esports in Asia and Europe. Digra Digital Library, 1-3. 

Sihvonen, Tanja; Serada, Alesja. (2020). Play with Money: The Role of Digital Games in Promoting Financial Literacy. Digra Digital Library, 1-3. 

Ferrer-Conill, Raul; Foxman, Maxwell; Jones, Janet; Sihvonen, Tanja; Siitonen, Marko. (2020). Playful approaches to news engagement. Convergence 26(3), 457-469. 

Mortensen, Torill Elvira; Sihvonen, Tanja. (2020). Negative emotions set in motion: the continued relevance of #GamerGate. The Palgrave Handbook of International Cybercrime and Cyberdeviance, 1-23.

Sihvonen, Tanja; Harviainen, J. Tuomas. (2020). ‘My Games are … Unconventional’: Intersections of game and BDSM studies. Sexualities (online first), 1-17.

Stenros, Jaakko; Sihvonen, Tanja. (2020). Like Seeing Yourself in the Mirror? : Solitary Role-Play as Performance and Pretend Play. Game Studies 20(4), 1-29.

Sihvonen, Tanja; Koskela, Merja; Huusko, Harri. (2020). Hyvä teknologia, pahat sovellukset? Lohkoketjun ja kryptovaluuttojen merkityksellistäminen journalismissa. Yhteiskuntapolitiikka 85(1), 17-30.

Sihvonen, Tanja. (2020). Game Characters as Tools for Expression: Modding the Body in Mass Effect. Women and Video Game Modding, 151-171.

Serada, Alesja; Sihvonen, Tanja; Harviainen, J. Tuomas. (2020). CryptoKitties and the new ludic economy : how blockchain introduces value, ownership, and scarcity in digital gaming. Games & Culture 16(4), 1-24.

Abidin, Crystal; Hansen, Kjeld; Hogsnes, Mathilde; Newlands, Gemma; Nielsen, Mette Lykke; Yung Nielsen, Louise; Sihvonen, Tanja. (2020). A review of formal and informal regulations in the Nordic influencer industry. Nordic Journal of Media Studies 2(1), 71-83.

Stenros, Jarkko; Sihvonen, Tanja. (2019). Queer While Larping: Community, Identity, and Affective Labor in Nordic Live Action Role-Playing. Analog Game Studies 4.

Sihvonen, Tanja; Stenros, Jaakko. (2019). Queering Games, Play, and Culture through Transgressive Role-Playing Games. Transgression in Games and Play, 115-129.

Sihvonen, Tanja. (2019). Queering the Zombie. The Playful Undead and Video Games. Critical Analyses of Zombies and Gameplay.

Sihvonen, Tanja; Stenros, Jaakko. (2019). On the Importance of Queer Romances – Role-play as Exploration and Performance of Sexuality. Wider Screen 1-2, 1-26.

Männistö-Funk, Tiina; Sihvonen, Tanja. (2018). Voices from the Uncanny Valley. How Robots and Artificial Intelligences Talk Back to Us. Digital Culture & Society 4(1), 45-64.

Hirsto, Heidi; Sihvonen, Tanja. (2018). Tuhlaamisen vaarat, säästämisen ilot. Diskurssianalyysi taloustekstien tutkimuksessa. Näkökulmia viestintätieteisiin, 44-53.

Sihvonen, Tanja. (2018). Miten pelejä voi tutkia? Pelitutkimuksen polut, reitit ja kartat. Näkökulmia viestintätieteisiin, 72-80.

Jansson, Saara; Sihvonen, Tanja. (2018). Kyberturvallisuus valtiollisena toimintaympäristönä ja siihen kohdistuvat uhkat. Media & Viestintä 41(1), 1-28.

Sihvonen, Tanja; Lehti, Lotta. (2018). Keinotekoiset kommentit? Astroturffaus digitaalisen vaikuttamisen keinona. Lähikuva 31(2), 10-28.

Koskela, Merja; Sihvonen, Tanja. (2018). #Hashtagin funktiot Twitterissä : Aihetunniste metadatana, erikoiskielenä ja luovuuden välineenä. Twitter viestintänä, 31-50.

Sihvonen, Tanja; Stenros, Jaakko. (2018). Cues for Queer Play: Carving a Possibility Space for LGBTQ Role-Play. Queerness in Play, 167-184.

Sihvonen, Tanja. (2018). Case: Pelit osana taloustaitojen oppimista. Pelikasvattajan käsikirja 2.

Sihvonen, Tanja; Wik, Meniina. (2017). Uuden Sherlockin uudenlaiset fanit: Fanius osana digitaalista mediatuotantoa. Elore 2. 

Stenros, Jaakko; Sihvonen, Tanja. (2017). Out of the Dungeons: Representations of Queer Sexuality in RPG Source Books. Analog Game Studies 2, 71-92.

Karppi, Tero; Kähkönen, Lotta; Mannevuo, Mona; Pajala, Mari; Sihvonen, Tanja. (2016). Affective capitalism: Investments and investigations. ephemera: theory and politics in organization. 4, 1-13. 

Stenros, Jaakko; Sihvonen, Tanja. (2015). Out of the Dungeons : Representations of Queer Sexuality in RPG Source Books. Analog Game Studies 7.

Sihvonen, Tanja; Cnossen, Boukje. (2015). Not Only a Workplace: Reshaping creative work and urban space. Observatorio (OBS*) 48.